विषय :
सामाजिक विज्ञान (इतिहास हमारे अतीत -2)
अध्याय :-8 (ईश्वर से अनुराग)
फिर से याद
करें :-
1. निम्नलिखित में मेल बैठाएँ:-
(क) बुद्ध
नामघर
(ख) शंकरदेव
विष्णु
की पूजा
(ग) निज़ामुद्दीन औलिया सामाजिक अंतरों पर सवाल उठाए
(घ) नयनार
सूफ़ी
संत
(ड़) अलवार
शिव की
पूजा
उत्तर:-
(क) बुद्ध सामाजिक अंतरों पर सवाल उठाए
(ख) शंकरदेव
नामघर
(ग) निज़ामुद्दीन औलिया सूफी संत
(घ) नयनार
शिव की
पूजा
(ड़) अलवार
विष्णु
की पूजा
2. रिक्त स्थान की पूर्ति करे:-
(क) शंकर ______ के समर्थक थे।
(ख) रामानुज _____ के द्वारा प्रभावित हुए थे।
(ग) _____ , ____और ___वीरशैव मत के समर्थक थे।
(घ) _______ महाराष्ट्र में भक्ति परंपरा
का एक महत्वपूर्ण केंद्र था।
उत्तर:-
(क) शंकर अद्वैत के समर्थक थे।
(ख) रामानुज अलवार के द्वारा प्रभावित हुए थे।
(ग) वसवन्ना, अल्लामा
प्रभु, और ज अक्का
महादेवी वीरशैव मत के समर्थक थे।
(घ) पंढरपुर महाराष्ट्र में भक्ति परंपरा
का एक महत्वपूर्ण केंद्र था।
3. नाथपंथियों,
सिद्धों और योगियों के विश्वासों और
आचार-व्यवहारों का वर्णन करें।
उत्तर:- इस काल में अनेक ऐसे धार्मिक
समूह उभरे जिन्होंने साधारण तर्क वितर्क का सहारा लेकर रूढ़िवादी धर्म के
कर्मकाण्डों और अन्य बनावटी पहलुओं तथा समाज व्यवस्था की अलोचना की। उनमे नाथपंथी, सिद्धों और योगी उल्लेखनीय है।
उन्होंने संसार का परित्याग करने का समर्थन किया। उनके विचार से निराकार परम सत्य
का चिन्तन –
मनन और
इसके साथ हो जाने की अनुभूति ही मोक्ष का मार्ग है। इसके लिए उन्होंने योगासन, प्राणायाम और चिन्तन मनन जैसी
क्रियाओं के माध्यम से मन एवं शरीर को कठोर प्रशिक्षण देने की आवश्यकता पर बल
दिया। ये समूह खासतौर पर नीची कहीं जाने वाली जातियों में बहुत लोकप्रिय हुए। उनके
द्वारा की गई रूढ़िवादी धर्म की अलोचना ने भक्तिमार्गीय धर्म के लिए आधार तैयार किया जो आगे
चलकर उत्तरी भारत में लोकप्रिय शक्ति बना।
4. कबीर द्वारा अभिव्यक्त प्रमुख
विचार क्या-क्या थे ? उन्होंने
इन विचारों को कैसे अभिव्यक्त किया ?
उत्तर:- कबीर सम्भ्वत: पंद्रहवी- सोलहवीं
शताब्दी में हुए थे। वे अत्यधिक प्रभावशाली संत थे। हमें उनके विचारों की जानकारी
उनकी साखियों और पदों के विशाल संग्रह से मिलती है, जिनके बारे में यह कहा जाता है
कि इनकी रचना तो कबीर ने की थी परन्तु ये घुमंतू भजन गायकों द्वारा गाए जाते थे।
कबीर के विचार प्रमुख धार्मिक परम्पराओं की पूर्ण एवं प्रचण्ड अस्वीकृति पर आधारित
था। उनके उपदेशों में ब्राह्मणवादी हिन्दू धर्म और इस्लाम दोनों की बाह्य
आडंबरपूर्ण पूजा के सभी रूपों का मजाक उड़ाया गया।
आइए समझे:-
5. सूफियों के व्यवहार क्या थे ?
उतर:- सूफी मुसलमान रहस्यवादी थे। वे
धर्म के बाहरी आडंबरो को अस्वीकार करते हुए ईश्वर के प्रति प्रेम और भक्ति तथा सभी
मनुष्यों के प्रति दयाभाव रखने पर बल देते थे। वे ईश्वर के साथ ठीक उसी प्रकार
जुड़े रहना चाहते थे, जिस प्रकार एक प्रेमी, दुनिया की परवाह किए बिना अपनी
प्रियतमा से जुड़े रहना चाहते हो।
6. आपके विचार से बहुत से गुरुओं
ने उस समय प्रचलित धार्मिक विश्वासों तथा प्रथाओं को अस्वीकार क्यों किया ?
उत्तर:- हमारे विचार से बहुत – से गुरुओं ने उस समय प्रचलित
विश्वासों तथा प्रथाओं को निम्नलिखित कारणों से अस्वीकार किया। बहुत से गुरु एक ही
धार्मिक शक्ति में विश्वास करते थे। उनका विश्वास था कि प्रचलित धार्मिक विश्वास
कर्मकांडा से छुटकारा पाकर ही नीची जातियों को मार में समानता पर लाया जा सकता है।
बहुत से गुरुओं ने ईश्वर भक्ति के अधिकार करना चाहा। वे ईश्वर की भक्ति को बड़े – बड़े से मुक्त करके सरल बनाना
चाहते थे।
7. बाबा गुरु नानक की प्रमुख
शिक्षाएँ क्या थी ?
उत्तर:- तलवंडी में जन्म लेने वाले
बाबा गुरु नानक ने करतारपुर में एक केंद्र स्थापित करने से पहले कई यात्राएं की।
उन्होंने अपने अनुयायियों के लिए करतारपुर में एक नियमित उपासना पद्धति अपनाई, जिनके अंतर्गत उन्हीं के भजनों
को गाया जाता था। उनके अनुयायी अपने अपने पहले धर्म या जाति अथवा लिंग भेद को
नजरअंदाज कर एक सांझी रसोई में इकठ्ठा खाते पीते थे। उनका मानना था कि ईश्वर केवल
एक हैं। ईश्वर को कभी जाति के अनुसार नहीं बांटना चाहिए। गुरुनानक सभी जाति और
लिंग को एक सामान मानते थे। उनका कहना था कि अभी भी किसी को दुःख नहीं पहुंचना
चाहिए।
आइए विचार करें:-
8. जाति के प्रति वीरशैवो अथवा
महाराष्ट्र के संतो का दृष्टिकोण कैसा था?
चर्चा करें।
उत्तर:-
वीरशैवों ने सभी व्यक्तियों की समानता के पक्ष में तर्क प्रस्तुत किए। उन्होंने
जाति तथा नारी के प्रति ब्राह्मणवादी विचारधारा का विरोध किया। इसके अलावा वीरशैव
सभी प्रकार के कर्मकांडों और मूर्तिपूजा के भी विरोधी थे। इन सन्तों ने इस बात पर
बल दिया कि असली भक्ति दूसरों के कष्ट दूर करने में है। महाराष्ट्र के सन्तों ने
सभी प्रकार के कर्मकांडों व जन्म पर आधारित सामाजिक अंतरों का विरोध किया ।
9. आपके विचार से जनसाधारण ने
मीरा की याद को क्यों सुरक्षित रखा ?
उत्तर:- जनसाधारण ने मीरा की याद को
इसलिए सुरक्षित रखा क्योंकि मीराबाई एक राजपूत राजकुमारी थी। जिनका विवाह सोलहवीं
शताब्दी में मेवाड़ के राजसी घराने में हुआ था। वे श्रीकृष्ण के प्रति समर्पित थी।
उन्होंने अपने सम्पूर्ण भक्तिभाव को कई भजनों में भी व्यक्त किया। उनके गीतों ने
उच्च जातियों के रीतियों नियमों को खुलीं चुन्नौती दी। ये गीत लोकप्रिय भी हुए और
पीढ़ी दर पीढ़ी मौखिक रूप से चलती भी आ रही है। जब भी प्रसारण की कोई प्रक्रिया
होती ये लोग अपने अनुभव भी जोड़ देते। इस तरह आज मिलने वाले गीत, संतों की रचनाए तो है ही, साथ साथ उन पीढ़ियों की लोगों
की रचनाए भी मानी जा सकती है जो उन्हें गाया भी करते थे। इस प्रकार वे हमारी जीती
जागती संस्कृति की याद बन गई।
आइए करके देखें:-
10. पता
लगाए कि क्या आपके आसपास भक्ति परंपरा के संतो से जुड़ी हुई कोई दरगाह,
गुरुद्वारा या मंदिर है। इनमें से किसी एक
को देखने जाइए और बताइए कि वहां आपने क्या देखा और सुना।
उत्तर:- हमारे आसपास भक्ति परम्परा से
जुड़ा एक मंदिर है। उस मंदिर का नाम राधे श्याम मंदिर है। मैं मंदिर में शनिवार को
गया था। मंदिर में बहुत सारे भगवान जी की प्रतिमाएँ देखी। मंदिर में रात का दृश्य
बहुत ही सुंदर था। चारों तरफ लडियाँ लगाई गई थी। मंदिर में जैसे ही सभी लोग आने
लगते है,
आरती
शुरू हो जाती है। किसी घर में से कुछ व्यक्ति अपने घर की सुख शांति के लिए पूजा
कराने आए हुए थे। कुछ बच्चे खेल रहे थे। मैंने पंडित जी से मंदिर के इतिहास के
बारे में भी पूछा। पंडित जी ने मुझे कहान सुनाई और यह मंदिर राधाकृष्ण जी की याद
में और उनके प्रति भक्ति भाव दिखाने के लिए बनाया गया। इस मंदिर को बनाने में जो
भी साहित्य कला, वास्तुकला और शैली का प्रयोग हुआ उन्होंने मुझे बताया। मैंने
पंडित जी से आशीर्वाद लिया, सभी बातें अच्छे से सुनी और
प्रसाद लेकर घर पे आ गया। आप स्वयं किसी मंदिर, दरगाह, गुरद्वारे जाइए, देखिए और इतिहास सुनिए।
11. इस
अध्याय में अनेक संत कवियों की रचनाओं के उद्धरण दिए गए हैं। उनकी कृतियों के बारे
में और अधिक जानकारी प्राप्त करें और उनकी कविताओं को नोट करें,
जो यहां नहीं दी गई है। पत्ता लगाए कि
क्या यह गाई जाती है। यदि हां,
तो कैसे गाई जाती हैं और कवियों ने इन में
किन विषयों पर लिखा था।
उत्तर :- इस अध्याय में अनेक संतो के
बारे में और उनकी रचनाओं के बारे में बताया गया है। इसमें सबसे महत्वपूर्ण
ज्ञानेश्वर,
तुकाराम, एकनाथ और सूखाबाई के बारे में
बताया गया है। इन संत कवियों ने सभी प्रकार के कर्मकाण्डों, पवित्रता के ढोंगो, और जन्म पर आधारित सामाजिक
अंतरों का विरोध किया। ये सब कविताएं सब हर्षोल्लास से गाते भी और नाचते भी।
संत |
कृतियां |
कविताओं के कुछ अंश/ नोट की हुई कुछ कविताएं |
ज्ञानेश्वर |
ज्ञानेश्वरी (भावार्थदीपिका),
अमृतानुभव, अनेक अभंग |
भावेवीण भक्ति भक्तिवीण मुक्ति बळेवीण शक्ति बोलू नये।
कैसेनि दैवत प्रसन्न त्वरित उगा राहे निवान्त शिणसी वाया। |
तुकाराम |
चार हजार से अधिक अभंग |
मैं भुली घरजानी बाट . गोरस बेचन आयें हाट। कान्हा रे मनमोहन
लाल . सब ही बिसरूं देखें गोपाल ॥ |
एकनाथ |
चतुश्लोकी भागवत,
पौराणिक आख्यान और संतचरित्र, भागवत, रुक्मिणी
स्वयंवर |
ज्ञानियाचा एका बोल हे ऐकता। ठेवितो मी माथा तुझ्या पायी॥
ज्ञानाईने तुला सांगताच स्वप्नी। आलास धावुनी आळंदीस ॥ |
मीराबाई |
नरसी जी का मायरा,
राग गोविंद , राग सोरठ के पद, मीराबाई की मल्हार |
नैना निपट बंकट छबि अटके। देखत रूप मदनमोहन को, पियत पियूख न मटके।
बारिज भवाँ अलक टेढी मनौ, अति सुगंध रस अटके॥ टेढी कटि,
टेढी कर मुरली, टेढी पाग लट लटके। |
12. इस
अध्याय में अनेक संत कवियों के नामों का उल्लेख किया गया है। परंतु कुछ की रचनाओं
को इस अध्याय में शामिल नहीं किया गया है उस भाषा के बारे में कुछ और जानकारी
प्राप्त करें, जिसमें
ऐसे कवियों ने अपनी कृतियों की रचना की। क्या उनकी रचनाएं गाई जाती थी?
उनकी रचनाओं का विषय क्या था ?
उत्तर :- कुछ संतो की रचनाएं पढ़ने
सुनने के विषयों से जुड़ी हुई होती थी, तथा कुछ की गाने- नाचने से
जुड़ी।
संत |
प्रमुख रचनाएं |
ज्ञानेश्वर |
श्रीमद्भागवत गीता |
तुकाराम |
मैं भुली घरजानी बाट। गोरस बेचन आयें हाट,कान्हा रे मनमोहन
लाल। सब ही बिसरूं देखें गोपाल। |
एकनाथ |
लोकगीतों (भारुड) की रचनाएँ। |
मीराबाई |
गीत गोविन्द टीका,सोरठा के पद ,राग गोविन्द,
नरसी जी रो मायरो। |
Chapter 8 Devotional Paths To The Divine
1. Match the following:
The Buddha
– namghar
Shankaradeva –
worship of Vishnu
Nizamuddin Auliya – questioned social
differences
Nayanars
– Sufi saint
Alvars
– worship of Shiva
Answer: The Buddha –
questioned social differences
Shankaradeva –
namghar
Nizamuddin Auliya – Sufi saint
Nayanars
– worship of Shiva
Alvars
– worship of Vishnu
2. Fill in the blanks:
(a) Shankara was an advocate of…………..
(b) Ramanuja was influenced by the ………….
(c) ……………., ……….. and ………. were advocates of Virashaivism.
(d) ….. was an important centre of the Bhakti tradition in Maharashtra.
Answer:
(a) Advaita
(b) Alvars
(c) Basavanna, Allama Prabhu, Akkamahadevi
(d) Pandharpur
3. Describe the beliefs and
practices of the Nathpanthis, Siddhas, and Yogis.
Answer:
Beliefs and Practices of the Nathpanthis, Siddhas, and Yogis
1.
Criticism of
ritual and other aspects of conventional religion.
2.
Renunciation
of the world.
3.
Path of
salvation in meditation on the formless.
4.
Ultimate
reality and realisation of oneness.
5.
Intense
training of mind and body through practices like yogasanas, breathing
exercises, and meditation.
4. What were the major ideas
expressed by Kabir? How did he express these?
Answer:
Major ideas expressed by Kabir and his way of expressing them:
1.
Rejection of
orthodox religion and religious traditions.
2.
Religion was
is accessible to all.
3.
Criticism of
all external worship of Brahmanical Hinduism and Islam
4.
No caste
system.
5.
Belief in
formless God.
6.
Bhakti and
devotion is the only path of salvation.
7.
He expressed
his ideas through couplets.
5. What were the major beliefs and
practices of the Sufis?
Answer:
·
Sufis were
Muslim mystics. They rejected outward religiosity and gave emphasis on love and
devotion to God. They inspired people to be compassionate towards all fellow
human beings.
·
They
rejected idol worship and considerably simplified rituals of worship into
collective prayers.
·
They
believed that the heart can be trained to look at the world in a different way.
·
They
developed elaborate methods of training using zikr, meaning chanting of a
name or sacred formula, contemplation, sama Le. singing, raqs, Le. dancing,
discussion of parables, breath control etc. under the guidance of a master
called pir.
6. Why do you think many teachers
rejected prevalent religious beliefs and practices?
Answer:
Yes, many teachers rejected prevalent religious beliefs and practices
because they had numerous shortcomings and they promoted division in society.
7. What were the major teachings of
Baba Guru Nanak?
Answer:
Msyor Teachings of Baba Guru Nanak
1.
Worship of
one God.
2.
Irrelevance
of caste, creed, and gender for attaining liberation.
3.
The pursuit
of active life with a strong sense of social commitment.
4.
Nam, the
dam, is the major essence of his teachings.
5.
Nam-japna,
kirt-kama, and vand Chakhna basis of right belief, and worship, honest living
and helping others.
6.
The idea of
equality.
8. For either the Virashaivas or the
saints of Maharashtra, discuss their attitude towards caste.
Answer: Attitude of the Virashaivas towards caste :
They believed in the equality of all human beings. They were against
Brahmanical ideas about caste and the treatment of women. They wished for a
society where people of all backgrounds could live in harmony without any
feelings of high and low, rich and poor.
9. Why do you think ordinary people
preserved the memory of Mirabai?
Answer: Mirabai was a Rajput princess married into the royal family
of Mewar. But she had no interest in the worldly affair. She was an ardent
devotee of Krishna and wanted to devote her time to the worship of her lord.
She had no belief in princely status and other norms of high-class society. Her
devotion to her deity was supreme. Hence, she left the royal palace and began
to lend. Simple life with ordinary people.
10. Find out whether in your
neighbourhood there are any dargahs, gurudwaras or temples associated with
saints of the Bhakti tradition in your neighbourhood. Visit any one of these
and describe what you see and hear.
Answer: Students are suggested to do this exercise themselves.
11. For any of the saint-poets whose
compositions have been included in this chapter, find out more about their
works, noting down other poems. Find out whether these are sung, how they are
sung, and what the poets wrote about
Answer: Mainly Guru Nanak. Read the chapter and write down.
12. There are severed saint-poets
whose names have been mentioned but their works have not been included in the
chapter. Find out more about the language in which they composed, whether their
compositions were sung and what their compositions were about.
Answer: For self attempt.
Very
Short Answer Type Questions
1. What did the Puranic stories
consist of? [V. Imp.]
Answer: The Puranic stories consisted of local myths and legends
2. Who were the Pulaiyar and the
Panars?
Answer: They were considered untouchables
3. How many Alvars were there?
Answer: There were 12 Alvars.
4. Name the two sets of compilations
of Nayanar’s songs.
Answer: Tevaram and Tiruvacakam.
5 Name the set of compilation of
Alvars’ songs.
Answer: Divya Prabandham.
6. What did Ramanuja propound?
Answer: He propounded the doctrine of Vishishtadvaita or
qualified oneness in that the soul even when united with the Supreme God
remained distinct.
7. What is abhang?
Answer: It is a Marathi devotional hymn.
8. Name any two saints of
Maharashtra.
Answer: Namdev and Tukaram
9. Who were Sufis?
Answer: Sufis were Muslim mystics.
10. Name any two great Sufis of
Central Asia.
Answer: Ghazzali and Rumi.
11. What are
namghars?
[Imp.]
Answer: They are houses of recitation and prayer, a practice that
continues even today.
12. What was known as dharmsal?
Answer: Baba Guru Nanak created a sacred place which was
known as dharmsal. It is now known as Gurudwara.
13. To whom did Baba Guru Nanak
appoint as his successor?
Answer: Guru Nanak appointed Guru Angad, one of his
followers, as his successor.
14. What is Guru Granth Sahib?
Answer: Guru Granth Sahib is the holy scripture of the Sikhs.
15. Why did the Mughal emperor
Jahangir order the execution of Guru Aijan in 1606?
Answer: The Mughal emperor Jahangir looked upon the Sikh community
as a potential threat and therefore he ordered the execution of Guru Aijan.
16. What did the terms ‘nam’, ‘dan’
and ‘isnan’ mean? [V. Imp.]
Answer: The terms nam, dan and isnan meant right worship, welfare
of others and purity of conduct.
17. Who compiled the compositions of
Baba Guru Nanak?
Answer: Guru Angad compiled the compositions of Baba Guru
Nanak.
Short Answer Type
Questions
1. Who were the Nayanars and Alvars?
Write about them in brief. [V. Imp.]
Answer: The Nayanars and Alvars led religious movements in
south India during the seventh to ninth centuries. The Nayanars were devotees
of Shiva while the Alvars were the devotees of Vishnu. They came from all
castes including those considered ‘untouchable’ like the Pulaiyar and the
Panars. They preaohe^gjgdent love of Shiva or Vishnu as the path to salvation.
They went from place to place composing beautiful poems in praise of the
deities enshrined in the villages they visited and set them to music. There
were 63 Nayanars who belonged to different caste backgrounds. There were 12
Alvars who came from equally divergent backgrounds.
2. Who was Ramanuja? What are
the main points of his preachings?
Answer: Ramanuja was a Bhakti saint. He was born in Tamil Nadu in
the 11th century. He was deeply influenced by the Alvars.
The main points of his preachings
are :
·
Ramanuja
taught people that the best means of attaining salvation was through intense
devotion to Vishnu. Vishnu in His grace helps the devotee to attain the bliss
of union with Him.
·
He
propounded the doctrine of Vishishtadvaita or qualified oneness in that the soul
even when united with the Supreme God remained distinct.
3. What do you mean by
Khanqahs? What purpose did it
serve?
[V. Imp.]
Answer: Khanqahs were houses of rest for travellers especially one
kept by a religious order. Sufi masters usually held their assemblies here.
Devotees of all descriptions including members of the royalty and nobility, and
ordinary people flocked to these Khanqahs. Here, they discussed spiritual
matters, sought the blessings of the saints in solving their worldly problems
or simply attended the music and dance sessions.
4. “The songs are as much a
creation of the saints as of generations of people who sang them.’ Explain.
[V. Imp.]
Answer: The works of the saints were composed in regional languages
and could be sung. They became very popular and were handed down orally from
one generation to another. Usually, the most deprived communities and women
transmitted these songs. They even added their own experiences to them. Thus,
the songs as we have them today are as much a creation of the saints as of
generations of people who sang them. They have become a part of our living
culture.
5. Who was Kabir? How do we
know about him?
Answer: Kabir probably lived in the fifteenth-sixteenth centuries.
He was one of the most influential saints. He was brought up in a family of
Muslim jalahas or weavers settled in or near the city of Benaras, now Varanasi.
We have little reliable information about the life of Kabir. We come to know of
his ideas from a vast collection of verses called sakhis and pads, which are
said to have been composed by him and sung by wandering bhajan singers.
6 Who were the followers of Baba
Guru Nanak?
Answer: Baba Guru Nanak had a large number of followers. They
belonged to a number of castes but traders, agriculturists, artisans and
craftsmen predominated. Thus, the followers of Guru Nanak were all householders
and adopted productive and useful occupations. They were expected to contribute
to the general funds of the community of followers.
7 Why was the Mughal emperor
Jahangir hostile to the Sikh community? How did the Sikh movement gain
momentum? [V. Imp.]
Answer: By the beginning of the 17th century the town of Ramdaspur,
Amritsar had developed around the central Gurudwara known as Harmandar Sahib,
the Golden Temple. It was a virtually self-governing body and the modem
historians refer to the early 17th-century Sikh community as ‘a state within a
state’. This made the Mughal emperor Jahangir hostile to the Sikh community. He
looked upon them as a potential threat and he ordered the execution of Guru
Aijan in 1606.
It is from this time the Sikh movement began to gain momentum. It was a
development that culminated, in the institution of the Khalsa by Guru Gobind
Singh in 1699.
’
~
Long Answer Type
Questions
1. Write in brief about the ideas of
Shankara and Ramanuja.
Answer: Shankara. He was one of the most Influential
philosophers of India. He was bom in Kerala in the eighth century. He was an
advocate of Advaita or the doctrine of the oneness of the individual soul and
the Supreme God, the Ultimate Reality. He taught that Brahman, the only or
Ultimate Reality, was formless and without any attributes. He considered the
world around us to be an illusion or maya, and preached renunciation of the
world and adoption of the path of knowledge to understand the true nature of
Brahman and attain salvation. Ramanuja.
He was bom in Tamil Nadu in the
eleventh century and was deeply influenced by the Alvars. He preached that the
best means of attaining salvation was through intense devotion to Vishnu.
Vishnu in His grace helps the devotee to attain the bliss of union with Him. He
propounded the doctrine of Vishishtadvaita of qualified oneness in that the
soul even when united with the Supreme God remained distinct
2. Write a brief note on new
religious developments in north India. [V. Imp.]
Answer: During the thirteenth century a new wave of the
Bhakti movement began in north India. This was an age when Islam, Brahmanical
Hinduism, Sufism, various strands of Bhakti, and the Nathpanths, Siddhas and
Yogis influenced one another. Ordinary people such as craftspersons, peasants,
traders, etc. showed their interest in listening to these new saints. Kabir and
Baba Gum Nanak did not approve orthodox religious.
Tulsidas and Surdas accepted
existing beliefs and practices but wanted to make these accessible to all.
Tulsidas conceived of God in the form of Rama. His Ramacharitmanas is a unique
creation, Surdas was an ardent devotee of Krishna. His compositions compiled in
the Sursagara, Sursaravali and Sahitga Lahari, express his devotion.
Shankaradeva of Assam emphasised devotion to Vishnu and composed poems and
plays in Assamese. He began the practice of setting up namghars or houses of
recitation and prayer. Saints like Dadu Dayal, Ravidas and Mirabai are
worth-mentioning here.
Mirabai was a Rajput princess and
was married into the royal family of Mewar in the 16th century. She became a
disciple of Ravidas, an untouchable saint. She devoted her life to Lord
Krishna. She composed a number of bhqjans expressing her intense devotion. A
unique feature of most of the saints is that their works were composed in
regional languages and could be sung. Therefore, they became very popular among
the common mass.
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